Danke sehr![]() Rammstein i Oslo 19. februar var akkurat hva jeg trengte for å huske Es gibt mehr im Leben als dieses! Les mer…Informasjonsarkitektane![]() Velkledde. Veltalende. Fremmedordutstyrte. Morsomme. Kanskje til og med velstående. Og i helt frittstående øyeblikk: nerdete. Jeg ankom Webdagene 2011 en anelse mindre livredd enn i fjor. Og hadde samtidig skyhøye forventninger siden jeg i fjor ble slått i bakken av sirkusartister og amerikanske superforelesere. Fordi jeg syns det er ganske dyrt å delta å webdagene, håper jeg at disse får skikkelig store honorarer for å holde foredrag for oss (i uprioritert rekkefølge):
![]() Men jeg tipper at jeg treffer med bare 40 prosent der og at de hjemmeavlede webguruene må klare seg med Tusen Takk (Jostein M), En Bedre Middag (Eivind Lund) og Littegranne Penger (Even Westvang). Gud, jeg håper jeg tar feil! [Kommentar Later. Much Later: Jeg tok feil! Unntatt for han som tilhører arrangørene. Takk og lov.] Så hva lærte vi i år da?JARED SPOOL … - If you look up disaster in the dictionary, you will see a picture of the Sharepoint logo - Chicken sexers! - Experience design! ![]() - Vision, Feedback, Culture AARON WALTER - Babies - Emotional connection KAREN MCGRANE ![]() MARTE KLOUMAN ESPEN SYSTAD KRISTINE MADSEN SUSANNA LAURIN EVEN WESTVANG ![]() JOSTEIN MAGNUSSEN EIVIND LUND STEPHEN ANDERSON MATT JONES Til inspirasjon: Uncivilisation og The Dark Mountain Project![]() [Dette skal egentlig bli en egen sone på Origo. Men prestasjonsangst gjør at vi starter litt mykt. Prestasjonangsten handler ikke altfor mye om at grunnleggerne av Dark Mountain skal kjøre teksten i google translate og bli sinte. Sånn er ikke verden.] Lykkelig er jeg som ble invitert til Uncivilisation 2011 i midten av august. Historiene vi delte på festivalen, skal jeg komme tilbake til. Men inntil videre skylder jeg mine norske likesinnede å dele fakta om Uncivilisation og om The Dark Mountain Project. ![]() Grunnleggerne bak Dark Mountain – de to britiske journalistene og skribentene Dougald Hine og Paul Kingsnorth – påpeker at tiden er inne for nye historier. Tanken er at Dark Mountain skal forvandles til å være nye måter å se og skrive om verden på. Det er dette som kalles ikkesivilisasjon – eller uncivilisation. Det hele startet opp over noen øl på en pub. To frustrerte journalister ville skrive nye og viktige historier. Som en oppfølger formulerte Dougald og Paul åtte prinsipper som skal inspirere skribenter. Og som kanskje først og fremst treffer oss som har levd av å skrive nesten-viktige og nesten-sanne historier i en årrekke. ![]() De åtte prinsippene for ikkesivilisasjon er cirka slik:
Vil du være med på å delta i The Dark Mountain Project? Kommenter på innlegget eller send en direktemelding! Bildene er fra Uncivilisation 2011 i East Meon sør i England:
Dark-Mountain.net: Les mer om The Dark Mountain Project Et par begreper ble det for meg vanskelig å finne gode fornorskninger av. Deilig at dette ikke handler om å være flink, bare om å være ærlig … Sjølberging avlyst![]() Vi kunne valgt å tie. Men vi står heller fram med sannheten om vår aller første potethøst. Stor var spenningen da vi utstyrt med bøtte og spade gikk ut i bakgården for å ta fatt på innhøstingen. Enorm var skuffelsen da én gigantpotet, ti normalstørrelsespoteter og 20 mikropoteter så vidt dekket bunnen av den medbragte bøtta. Vi sier ikke mer og lar heller bildene fortelle historien om sjølberginga som uteble. For denne sesongen i hvert fall. For ordens skyld: Historien om sjølberginga fram til den uteble:
Klart for innhøsting
Overdimensjonert potetbøtte
Den Aller Største Poteten er ganske stor
De andre potetene er ikke så veldig store Og det ble ikke mørke
Stakkars, stakkars Ozzy. Jeg hadde tenkt å fortelle hele sannheten om hvor umåtelig trist det var å overvære Ozzy på Odderøya Live. Men så postet Politiken sin anmeldelse fra den danske konserten i dag, og jeg tenkte at mitt bidrag til å kommentere Ozzy, får bli å anbefale danskenes omtale av Mormor Ozzy: Ozzy Osbourne gav den som metaltræt mormor Det er dessverre sant alt de skriver. Selv om jeg ikke aner hvem Ulla Terkelsen er. Ingenting å utsette på Odderøya for øvrig. Grønt gress og friskt øl og halvgamle halvrockere var prima. Og det ble lys
Det er kanskje ikke nødvendig å beskrive skuffelsen ved å oppsøke en restaurant i ødemarka bare for å oppdage at det er konsertkveld. - Det er vel ikke blues? spurte jeg Og jeg likte det. Kjetil Grande er nå min nye ledestjerne. Aldri har noen blitt tatt så grundig på senga som den nesten-blues-forventende restaurantgjesten Gran i møte med Grande. Vi behøvde ikke drikke ham høy og mørk engang. Han var høy, mørk og absolutely fabulous – med en stemme som han må ha stått veldig langt framme i køen for å få tildelt. Hujedamej. Jeg har egentlig ingenting å tilføye. Og takk til Grande og hans – etter min oppfatning – geniale musikere for å ha løftet sinnsstemningen enormt på sannsynligvis varig basis. Attaboy! - Hvor er du?![]() En gang på begynnelsen av 1990-tallet var jeg på Ekebergsletta med barna mine. En far var der også med sine barn. Og han hadde med seg en kassetelefon med antenne. “Han er sikkert lege”, sa jeg til barna mine. For på den tiden var det bare folk som vi måtte ha tak i øyeblikkelig som trengte mobiltelefon. Da jeg var tenåring og var på interrail noen ganger på 80-tallet, hadde jeg absolutt ingen kontakt med noen hjemme i Norge fra jeg forlot Oslo og til jeg var tilbake. Men ingen var bekymret for meg av den grunn. Og da jeg var på Roskilde Festival på midten av 90-tallet, rett og slett forduftet jeg fra jordas overflate under hele festivalen. Enda jeg hadde små barn hjemme i Oslo. Og de overlevde helt fint. Noen har distribuert en historie om alt vi gjorde før som ingen gjør nå lenger. Jeg liker spesielt den delen om at vi “kunne gå ut om morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at gatelysene ble tent om kvelden Ingen kunne få tak i oss i løpet av hele dagen”. Vi var barn. Og det gikk bra.
Da jeg var på ferie i sommer, passerte vi en nedlagt kafé, og vennene mine kunne fortelle meg at for 30 år siden var dette landsbyens eneste telefonboks. Her sto de i kø i flere timer hvis de trengte å få kontakt med noen utenfor øya – og det var ikke alltid at telefonforbindelsen holdt helt til det ble deres tur. Joda. Det er helt fint å kunne ringe en ambulanse dersom noen segner om på t-banen. Og det er helt fint å kunne ringe etter hjelp dersom jeg brekker beinet i skiløypa. Men kom ikke og fortell meg at det føles som et framskritt at alle som kommer for sent til møtet ringer fra heisen og sier de er der om tre minutter. Og fortell meg ikke at det oppleves som meningsfullt hver gang noen ringer deg og spør “Hvor er du?” Klump i halsen
Det er den tida på året. Når vi tenker Så fort det gikk. Og så tenker vi Ett år til neste gang. Deretter tenker vi i ganske mange uker på hvor fullstendig best i verden det er å være på Roskilde Festival. Og noen ganger roper vi Kan dere slutte med å spørre om hvordan vi hadde det i gjørma! For vi har ikke vært i gjørma. Kun 1 stk én times regnskur som flinke-flinke festivalfolka hadde skrapt vekk fra festivalplassen da vi kom tilbake neste dag. En vakker dag skal vi poste bilder og fortellinger fra virkeligheten på #RF11. Men akkurat nå er det nok å se på Orange i solnedgang mens vi svelger og svelger gjennom klumpen i halsen. Inntil videre: Annonse | |||||||||||||||||||
Nyeste kommentarer