Viser arkivet for september, 2013

Mulig de innfødte ikke finnes

Webdagene 2013 skulle muligens handle om generasjonsskiftet. Som jeg tror dreier seg om dette at ungdommen nå til dags aldri har levd uten datamaskiner og mobiltelefoner. Men som kanskje dreide seg om noe annet. Hva vet jeg. Som vanlig var konferansen en slags metaevent i livet mitt. De snakker. Jeg fryder meg. Over at de snakker. Uansett hva de snakker om.

Vi kan hoppe raskt over konferansierene. Alle vet at jeg leder fanklubbene til Hr. Borgersrud og Hr. Lund, ergo var jeg vekselvis starstruck og begeistra mellom innleggene. Eller presentasjonene som mange kaller innlegg i dag.

Vi kan også hoppe over lunsjen som jeg klok av skade sto over begge dagene i år. I stedet spiste jeg matpakke utendørs for ikke å begynne å grine av egen mangel på bransjesjargong og suksess. (Vel. Jeg grein likevel, for det var verdensdagen for selvmordsforebygging og sånt griner vi jo av.)

Du lurer vel på (med ‘du’ mener jeg her 2-3 ansatte i Netlife Research som leser dette for å sjekke om jeg har noe å klage på) om jeg i det hele tatt fikk noe faglig utbytte av Webdagene 2013? Og Selvsagt Fikk Jeg Det:

David McCandless: Når du leker med data får du de beste resultatene, lek er den beste måten å lære på og fjollete ideer kan gi gode resultater. Hvis du vil dumme deg ut, kan du lage spagettigrafikk med vanskelige data eller sirkeldiagram eller du kan gi brukeren overdose med informasjon eller du kan leve ut frykten for hvite flater.

Jean-Baptiste Huynh: Det handler om lidenskap og drømmer og når vi lager læringsspill er elevene kundene våre. Ergo må du lytte til og observere de du skal lære bort til.

Johan Høgåsen-Hallesby: Digital natives – det er hva de over 50 kaller de unge. Brosjyrer ingen leste er blitt til apper ingen bruker. Vi har løst alt; hva skal vi bruke denne muligheten til?

Jostein Magnussen: En dårlig start skrur ned forventningene. Skap heller forventninger som er litt høyere nn nødvendig. Det er økonomi i å lage gode kundeopplevelser. FedEx måtte sette opp en vegg for å skjule at de kastet pakkene. Legg inn høydepunkter underveis og gjør noe med slutten. Sett smarte defaults og dytt folk i riktig retning

Jonathan Khan: Yes! And …

Derek Featherstone: Økt tilgjengelighet gjør det bedre for alle. Gruppér elementer som hører sammen. Lag story highlights. Bruk overskriftene som innhold folk kan fordøye kjapt.

Sara Wachter-Boettcher: Innholdet må være menneskelig. Bruk genuint språk og skap ekte forventninger uten å overdrive.

Paul Arnett: Hvis det fungerer for folk flest, fungerer det for alle. Forenking er hele greia. Ta deg derfo bryderiet med å gjøre det enkelt. Folk vil gå inn, finne informasjon og gå ut. Start med hvilke behov folk har. Søkelogg fra eksisterende nettsted kan vise hva folk trenger. Gjør mindre. Designa med data, altså design omkring brukernes adferd. Lag tjenester, ikke nettsider – og gjør det åpent så dere får tilbakemeldinger.

Anna Stina Karlsen og Marit Dorothea Bjørnstad: Analyse er den store jobben. Bruk lytteposter som google analytics, kundelogg og førstelinjefolk. Spørreboks gir tilbakemeldinger. Se på det store bildet.

Kate Kiefer Lee: Voice + tone of voice betyr sånn cirka stil og tone. Alle selskaper har en stemme fordi det alltid er mennesker bak selskapene. Hva vil du at folk skal føle når de besøker webben din. Lag en ‘men ikke’-liste. Skribenten er opptatt av hva hun skriver. Kommunikatøren er optatt av hva brukerne får ut av det hun skriver. Les høyt.

Ragnar Tørnquist: Spill vil definere framtidens brukergrensesnitt. Det er brukerne og ikke hardwareprodusentene som driver utviklingen.

Torgeir Waterhouse: Digital Natives finnes ikke! All framtidig vekst bygger på IKT. Politikk slår penger, men teknikk slår alltid politikk.

Christine Koht: Du kan ikke ha en dårlig dag med armene i været. Putt kjolen oppi strømpebuksa på jobb. Og gå med utfall inn i møter.

Og ja, jeg var på festen. Der var jeg hovedsakelig starstruck og redd for å drikke for mye vin. Men jeg hadde ganske stor suksess med å få oppmerksomhet da de freshe og fine unge damene ved bordet mitt tok til seg min tolkning av Smells Like Teen Spirit: Jeg er her; underhold meg!

Om webdagene før i tiden:
2010: Geniuses at work
2011: Informasjonsarkitektane
2012: Yes They Can